کولرهاى وطنى فراه بازار کولرهاى خارجى را سرد کرده است
 
فراه داټ کام
خبری، فرهنگی، اجتماعی، معلوماتی و...

 

کولرهاى وطنى فراه بازار کولرهاى خارجى را سرد کرده است

شهرفراه (پژواک،١٤سرطان٩١):  یک باشندۀ ولايت فراه، دست به اختراع و ساخت یکنوع کولر کم مصرف و ارزان زده که نه تنها به ولايات گرمسيرصادر ميشود، بلکه بازارکولرهاى خارجى را نيز سرد نموده است.

غلام علی "رضایی" باشندۀ شهر فراه ميگويد: چون هوای فراه در فصل تابستان بسیار گرم و طاقت فرسا است و استفاده از کولرهای ساخت ایران هم به برق قوی نیاز دارد و در فراه هم برق وجود ندارد؛ از همینرو دست به ساخت کولری زده که با برق بسیار کم، کار کرده و قیمت آن نیز خیلی اقتصادی است.

وى به آژانس خبرى پژواک گفت که پنج سال قبل، اين نوع کولر را اختراع نموده و در يکسال اخير آنرا به بازار عرضه نموده است. اکنون دهها تن از شاگردانش و سایر کاسبان، به نقل از ابتکار او در فراه، هلمند، ننگرهار و نیمروز مصروف ساخت این نوع کولر هستند.

"رضایی" افزود که این کولرها را به سایزهای مختلف می سازند و حجم و اندازۀ آنها از همدیگر متفاوت است؛ اما معمولاً دو نوع آن با طول و عرض (٥٠*٥٠) و (٥٠*٨٠) زیادتر ساخته می شود که دارای هواى سردتر و دوام کار آن، بیشتر از کولرهای ساخت ایران است.

وى که رئیس بخش فنی و حرفوی اتحادیۀ کارکنان فراه  نيز است، گفت که کولرهای ساخت او؛ از قطعاتى چون آهن چادر، پکه کولر موترهای سراچه، پوشاله (جالى سيمى همراه با بورۀ چوب و يا کاه)، لين و بعضی ملحقات آن ساخته می شود و با برق مُرده (DC)، چون استفاده از انرژی برق سولرى(آفتابی) و یا هم بطری های موتر و موترسایکل به کار می افتد و باد سرد آن، لذت بخش است.

موصوف علاوه کرد که مواد اولیۀ این کولرها را از ایران وارد میکنند؛ اما متباقی تمام کار، ساخت دست خودش است.

رضایی از مفاد کارش راضی بوده، گفت که قیمت این کولر ها از يک ونيم الی پنجهزار افغانی میباشد. به گونۀ مثال کولرهای نوع (٥٠*٨٠) براى آنها سه هزار افغانی تمام شده؛ اما آنرا پنجهزار افغانی مى فروشند که مفاد خوب به دست مى آيد.

وی که با سه پسر جوانش مصروف ساختن همین نوع کولرها است، ادعا کرد که روزانه تا ١٠ کولر را آماده می نمايند؛ اما مردم زیادتر تقاضا دارند و اکثر مردم از کولرهای ساخت وی استفاده میکنند.

موصوف افزود:"اگر دولت با من همکاری کند تا یک کارگاهی را بسازیم، از یکسو برای صدها تن زمینۀ اشتغال مساعد شده و از سوى ديگر، تولید صنعت وطنی ما تقویت میگردد."

رضایی گفت که کولرهایش محبوبیت خاصی در بین مردم پیدا کرده و کولرهای ساخت ایران با تولیداتش رقابت کرده نمی توانند؛ اما بازهم ایران کولرهایش را به فراه صادر ميکند، لازم است که دولت بخاطر رشد صنعت داخلی، جلو اين نوع صادرات را بگيرد.

منبع علاوه کرد که چون در فراه برق دوامدار نیست و اکثر مردم از برق آفتابی استفاده می کنند، کولرهای اختراع وى، با معیار همین نوع برق کار می نمايد.

رضایی که ٥٢ بهار زندگى اش را پشت سرگذاشته و مصروف حلبی سازی و تخنیک در فراه است، گفت که پانزده سال در دوران مهاجرت در ایران مصروف حلبی سازی بوده و بعد ازبرگشت به فراه نیز به همین کسبش دوام داده و میخواهد در آینده، بسیار چیزهای دیگری را نیز اختراع کند؛ اما وى نظر به ملحوظاتى، در اين مورد معلومات نداد.

فراه یکی از ولایات گرمسیر در حوزۀ غرب کشور است که اقلیم آن، نیمه صحرایی و دارای تابستان فوق العاده گرم بوده و درجۀ حرارت آن در تابستان اکثراً به  ۴۵  درجۀ سانتی گراد مى رسد.

مردم فراه که از این کولرها در خانه، دکان و... استفاده میکنند، ميگويند که اين کولرها براى شان اقتصادى تمام ميشود.

عبدالمنان که ساعت ٣:٠٠ بعد از ظهر، زیر کولرش در دکان تکه فروشی شهر فراه در حالت استراحت قرار داشت، گفت: "هوای فراه بسیار گرم و سوزنده است، بدون کولر سخت است. بسیار خوش استم از اینکه توانستم با خریدن یک کولر وطنى و یک دستگاه برق آفتابی، از هوای گرم نجات پیدا کنم."

وى علاوه کرد که او، يک کولر وطنى را ٣٥٠٠ افغانى خريده درحاليکه قيمت يک کولر ايرانى، از پنجهزار افغانى کمتر نيست.

همچنان عبدالقدوس که در شهر فراه، دکان کولر فروشى دارد، گفت که تعداد محدودى مردم و ادارات دولتى، از کولرهاى خارجى استفاده ميکنند.

اين دکاندار افزود: "بازار فروش کولرهاى وطنى، گرم است و مردم به ندرت کولر ايرانى را خريدارى مينمايند؛ چرا که کولر ايرانى، براى شان غير اقتصادى تمام ميشود."

وى علاوه کرد که ماهانه برق کولرهاى خارجى،  تا ٤٠٠ افغانى مصرف دارد؛ اما  کولر وطنى نياز به برق قوى ندارد و توسط دستگاه برق آفتابى،هواى سردى توليد مينمايد؛ ازاينکه حرارت آفتاب در فراه بسيار به شدت مى تابد، اين دستگاه در وقت کم، برق زياد را ذخيره ميکند.

رياست کار و امور اجتماعی ولایت فراه، استعداد رضایی را قابل قدر دانسته و اختراع وی را گام مهمى بخاطر تقویت صنعت داخلی ميداند.

الهه نورزی رييس اين رياست گفت که دولت، بدون شک با همچو افراد با استعداد، آمادۀ هرنوع همکاری است.

وى افزود: "تا به حال بخاطر تقویت این صنعت، کاری انجام نشده و تمامش به ابتکار خود مردم بوده است؛ اما ما پلان داريم که صنعت کولرسازى را تقويت نماييم."

خانم نورزى خاطرنشان کرد که برای دفتر تيم بازسازى ولايتىPRT  مقیم فراه، پروپوزلى را قبلاً سپرده اند، که با را اندازى این پروژه، حدود ٤٠ تن از معلولین و معیوبین، در یک کارگاه  مشغول ساختن این نوع کولرها خواهند شد.


نظرات شما عزیزان:

عرفان
ساعت13:13---20 مرداد 1391
با سلام خدمت آقای رضایی عزیز و دست اندر کارانش من بسیار خوشحالم که وطندار ما چنین صنعت بزرگی را گسترش داده. خواهش مندم یک پلانی برای لین ریز یا پمپ این کولر بکنید. هر چند روز یک بار کنده میشود با تشکر.

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب